کشیدن بخیه ایمپلنت دندان به چه صورت انجام می شود

کشیدن بخیه ایمپلنت دندان یکی دیگر از مراحل ایمپلنت دندان به شمار می آید. در جراحی ایمپلنت دندان، مانند هر جراحی دیگر به علت اینکه قسمتی از لثه بریده می شود، نیاز به بخیه زدن محل می باشد تا بافت دو طرف لثه به هم جوش بخورد. این مدت در افراد بسته به شرایط دهان و دندان، متغیر می باشد ولی به طور متوسط بین هفت تا ده روز مدت زمان لازم برای این پروسه می باشد. بخیه های اطراف ایمپلنت های دندانی معمولاً جذبی بوده و پس از طی این مدت و جوش خوردن تدریجی لثه، بخیه ها به مرور شل شده و آماده افتادن یا کشیده شدن توسط دندانپزشک می شوند.

باز شدن بخیه ایمپلنت دندان در روز های اولیه پس از جراحی یا زودتر از موعد، می تواند منجر به جوش نخوردن لثه و نمایان شدن استخوان فک گردد. از دیگر عوارض بازشدن بخیه  ایمپلنت دندان می توان به خونریزی، سوزش محل و پارگی بافت ها اشاره کرد. اولین کاری که باید بلافاصله بعد از بازشدن بخیه دندان، مراجعه به دندانپزشک و مشورت با اوست.  بنابراین بهتر است به سرعت نزد جراح بروید تا بخیه هایی که شل شده یا افتاده را جایگزین نماید.

مراقبت های لازم برای نگهداری بخیه ها و جوش خوردن بافت نرم لثه

بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان، دندانپزشک جراح توصیه های لازم را جهت مراقبت کامل از بخیه ها به شما خواهد کرد. در صورتی که این توصیه ها را جدی بگیرید تا حد زیادی از عوارض احتمالی بازشدن بخیه ها بعد از ایمپلنت دندان جلوگیری خواهد شد که در ذیل به تعدادی از این موراد اشاره می شود:

کشیدن بخیه ایمپلنت دندان

عدم انجام فعالیت های سنگین

یکی از مهمترین توصیه ها، خودداری از انجام فعالیت های سنگین روزانه و ورزش در سه روز اول جراحی ایمپلنت دندان می باشد. این کار موجب وارد شدن فشار به فک و دهان شده  و در نتیجه باعث بازشدن بخیه ها و آسیب رسیدن به بافت لثه می شود. در صورت نیاز دندانپزشک داروهای مسکن نیز برای شما تجویز خواهد کرد که بهتر است به علت مصرف این داروها از فعالیت هایی که نیاز به تمرکز دارند نیز خودداری شود.

استفاده از داروهای تجویز شده

دندانپزشک آنتی بیوتیک هایی را جهت جلوگیری از ایجاد عفونت در در اطراف لثه ها پس از کاشت روی لثه و پایه ایمپلنت که در استخوان فک جایگذاری شده، تجویز خواهد نمود. عفونت باعث به تاخیر افتادن روند بهبودی لثه خواهد شد. نکته مهم استفاده از این داروها بصورت منظم و کامل بنا بر دوز تجویزی دندانپزشک تا زمان بازشدن بخیه ها می باشد. در صورت هرگونه واکنش به داروها، مصرف آن را قطع کرده و با دندانپزشک خود مشورت نمایید تا در صورت نیاز داروهای جایگزین تجویز گردد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از مهمترین مسایلی که بعد از جراحی ایمپلنت دندان رعایت گردد، بهداشت دهان و دندان می باشد. بعد از 24 ساعت از ایمپلنت دندان، دندان هایتان را مسواک بزنید. توجه داشته باشید مسواک را بطور مستقیم روی بخیه نکشید چون باعث وارد شدن آسیب به بافت لثه و پاره شدن آن خواهد کرد. بهتر است تا 14 روز از دهانشویه هایی که حاوی هیدروژن پراکسید می باشد نیز استفاده ننمایید. آب نمک بهترین وسیله جهت جلوگیری از عفونت لثه و بهبود سریعتر محل بخیه ها خواهد شد.

کشیدن بخیه ایمپلنت دندان

عدم مصرف دخانیات

سیگار کشیدن یکی از عواملی می باشد که روند بهبودی محل بخیه لثه و استخوان را با کندی روبرو خواهد کرد.  همچنین باعث پاره شدن بخیه ها پس از ایمپلنت دندان، افزایش عفونت و در نتیجه شکست جراحی ایمپلنت دندان خواهد شد.

رعایت رژیم غذایی نرم

از فشار آوردن به محل جراحی و روی بخیه ها با انگشت یا زبان خود خودداری نمایید. این عمل باعث بازشدن بخیه لثه خواهد شد. فک و دهان خود را با شدت زیاد باز و بسته نکنید چون ممکن است بطور ناگهانی ضربه ای به دندان های ایمپلنت شده و ایجاد درد و ناراحتی نماید. از خوردن و جویدن غذاهای سفت به شدت خودداری نمایید تا فشاری به بخیه ها وارد نشود.

کلام اخر

در کلینیک تخصصی ایران زمین بعد از کاشت پایه ایمپلنت از بخیه های مرغوب استفاده می شود تا مشکلات و عوارض باز شدن بخیه سراغ شما نیاید. در ضمن کشیدن بخیه ایمپلنت دندان در این مرکز انجام می شود.