آنتی بیوتیک بعد از کامپوزیت دندان چرا باید مصرف شود؟

آنتی بیوتیک بعد از کامپوزیت دندان معمولا در شرایطی تجویز می شود که بیمار دچار عفونت دندان روکش و یا آبسه دندان شده باشد. البته مصرف آنتی بیوتیک بعد از کامپوزیت دندان و یا بعد از عمل جراحی امری طبیعی است. به عنوان مثال بری جلوگیری از عفونت بعد از روکش کامپوزیتی یا پس از کشیدن دندان ممکن است آنتی بوتیک مصرف شود. به طور کلی آنتی بیوتیک ها در دندان پزشکی در شرایط زیر تجویز می شوند:

عفونت روکش کامپوزیتی

در صورتی که بعد از انجام کامپوزیت دندان دچار عفونت لثه شوید، باید حتما به دندان پزشکی مراجعه کنید تا پزشک برای جلوگیری از پیشرفت عفونت ایجاد شده آنتی بیوتیک تجویز کند. پزشک در ابتدا باید علل ایجاد عفونت را بررسی کند. ممکن است که یکی از دندان های شما نیاز به عصب کشی داشته باشد. اگر دندان درد هم داشه باشید قوی تر می شود ولی اگر درد دندان نداشته باشید و فقط لثه شما دچار عفونت شده باشد، احتمال دارد که لثه شما به مواد کامپوزیتی حساسیت نشان داده باشد و یا هنگام نصب روکش به لثه شما آسیب رسیده باشد. در هر صورت باید برای درمان عفونت ایجاد شده از آنتی بیوتیک استفاده کند.

آنتی بیوتیک بعد از کامپوزیت دندان

عفونت لثه

معمولا پزشکان برای درمان عفونت لثه و آبسه دندان آنتی بیوتیک معرفی می کند. با این حال، آنتی بیوتیک های دسته پنی سیلین مثل آموکسی سیلین متداول ترین نوع آنتی بیوتیک برای درمان عفونت تجویز می شود. کپسول های آزیترومایسین و قرص مترونیدازول و کلیندامایسین نیز از دیگر آنتی بیوتیک های رایج می باشند که با توجه به نوع عفونت دندان و لثه توسط پزشک تجویز می شوند.

درد دندان

آنتی بیوتیک ها فقط جهت از بین بردن باکتری ها و پلاک های دندان تولید شده اند و به عنوان مسکن درد دندان را از بین نمی برد. با این وجود پس از مصرف آنتی بیوتیک چون باکتری های ایجاد شده از بین می رود و علائمی مثل التهاب کاهش پیدا می کند. درد به تدریج کاهش پیدا می کند.

آنتی بیوتیک بعد از کامپوزیت دندان

دستورالعمل مراقبت از کامپوزیت دندان

• همان اندازه که به دندان های طبیعیتان اهمیت می دهید، به کامپوزیت هم باید به همان اندازه رسیدگی شود. برای محافظت از روکش و جلوگیری از ایجاد عفونت کافی است دندان ها را حداقل روزی 2 بار مسواک بزنید.
  • بعضی از خمیر دندان ها از ترکیباتی ساخته شده اند که هم برای دندان های طبیعیتان و هم برای کامپوزیت خطرناک اند. حتما در هنگام خرید خمیر دندان به قسمت مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید و مطمئن شوید که از سدیم کربنات، هیدروژن پراکسید یا جوش شیرین در آن استفاده نشده باشد.
  • گاز زدن به بعضی از مواد غذایی مانند هویج، سیب، چیپس های سفت و تکه گوشت های چسبیده به استخون ممکن است به کامپویت شما آسیب برساند. پس باید به نوع و میزان خوردن غذا توجه بسیاری داشته باشید.
  • از مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی ها پیوند بین کامپوزیت ومینای دندان شما را از بین می برد. البته این اتفاق موجب کنده شدن و افتادن روکش نمی شود بلکه آن را مستعد آسیب می کند و باعث می شود کامپوزیت ضعیف و لکه پذیر شود.
  • اگر شما جزء دسته افرادی هستید که به صورت ناخودآگاه در خواب دندان قروچه می کنید بهتر است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا راه حلی برای آن پیدا کند. به احتمال خیلی بالا پزشک مصرف محافظ شب را برای شما توصیه می کند تا دچار عفونت و درد در اثر سایدگی زیاد نشوید.

در کلینیک تخصصی ایران زمین بهترین مواد اولیه و پزشکان به خدمت گرفته می شود تا دچار عوارض بعد از کامپوزیت نشوید. در صورت نیاز به مشاوره رایگان می توانید اینجا کلیک کنید.