عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت یکی از عوارضی است که ممکن است بعد از عمل ایمپلنت دندان به وجود آید. بعد از انجام ایمپلنت دندان، پزشک جراح توصیه هایی را به بیمار ارائه می دهد که حتما باید به آنها توجه و مو به مو انجام دهد. از جمله این توصیه ها برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت عبارتند از: تغییر رژیم غذایی بنابر برنامه ای که پزشک توصیه می کند که معمولا غذاهای اسیدی در این برنامه منع می شوند؛ استفاده از آنتی بیوتیک هایی که توسط پزشک تجویز شده و نقش بسیار مهمی در تسکین درد بعد از جراحی و نیز پیشگیری از عفونت ایفا می کنند، لیزر درمانی و ضدعفونی کردن سطحی ناحیه عفونی شده،  ضد عفونی کردن تمام بافت ها به وسیله مایع دهانشویه ، استفاده از دهانشویه و رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن به موقع، مراقبت از سلامتی دندان با خوردن غذاهای مناسب.

علل ایجاد عفونت ایمپلنت

برخی از دلایل ایجاد عفونت بعد از کاشت ایمپلنت دندان عبارتند از: سیگار کشیدن، رعایت نکردن بهداشت دهان، پوکی استخوان، داشتن بیماری دیابت یا بیماری های ضعف سیستم ایمنی بدن و استفاده از روکش های نامرغوب می باشد. البته داشتن بیماری های لثه نیز موجب ایجاد این مشکل می شود.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

در روزهای اول بعد از انجام عمل ایمپلنت دندان ایجاد عوارضی چون خونریزی لثه و درد حاصل خواهند شد، اما این عوارض فقط به مدت دو تا سه روز عادی می باشند در غیر این صورت ممکن است دلیل آن ایجاد عفونت در لثه باشد. از علائم عفونت ایمپلنت دندان می توان به این موارد اشاره کرد: خونریزی مکرر لثه، التهاب لثه، مشکل در جویدن، تحلیل لثه، افزایش تورم، بوی بد دهان، شل شدن ایمپلنت، درد یا ناراحتی شدید و… که در صورت مشاهده این علائم حتما باید به پزشک معالج مراجعه کرد و اکر تشخیص او نیز عفونت ایمپلنت بود تحت درمان قرار گرفت. البته ایجاد عفونت ایمپلنت دندان فقط مختص روزهای اول کاشت ایمپلنت نمی شود بلکه ممکن است این مشکل بعد از ماه ها یا حتی سال ها ایجاد شود که یکی از دلایل به وجود آمدن این عارضه استفاده از روکش ها و ایمپلنتی که از متریال با کیفیت پایین ساخته شده اند می باشد.

بهبود بخشیدن و درمان عفونت ایمپلنت

قدم اصلی برای درمان عفونت ایمپلنت مراجعه به پزشک جراح و توجه به تشخیص و توصیه های او می باشد. از جمله این توصیه ها موارد زیر می باشند: استراحت در خانه و انجام ندادن فعالیت های سنگین بدنی، استفاده از کیسه یخ، خوردن غذاهای نرم و جلوگیری از وارد کردن فشار به لثه، مصرف آنتی بیوتیک هایی که توسط پزشک تجویز می شود،  رعایت بهداشت دهان و استفاده از دهانشویه های ایمپلنت، مصرف غذاهای مقوی و حاوی ویتامین های آ و سی که موجب بهبودی سریع‌تر می شوند.

عفونت ایمپلنت دندان را جدی بگیرید

برای نیمی از افرادی که عمل ایمپلنت دندان را انجام داده اند امکان ایجاد عفونت وجود دارد و به همین دلیل آنتی بیوتیک هایی تجویز و توصیه هایی صورت می گیرد که از آن جلوگیری به عمل آید. اما اگر عفونت شدید ایجاد شود باید این عفونت توسط پزشک پاکسازی گردد  عدم توجه به عفونت شدید لثه بسیار خطرناک است و ممکن است عفونت به خون وارد شده و موجب ایجاد تب شدید و عفونی شدن خون شود که در این صورت نیاز به بستری بیمار خواهد بود.

کلینیک تخصصی ایران زمین با پزشکان متخصص و بهترین متریال استفاده شده در خدمت شما عزیزان می باشد و شما می توانید بدون داشتن دغدغه ایجاد عوارضی مانند عفونت لثه، لق شدن دندان، یا هر عارضه دیگری عمل ایمپلنت دندان را انجام دهید.