علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از معدود مشکلاتی که ممکن است پس از انجام کاشت ایمپلنت دندان رخ دهد بروز علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان است. عمل ایمپلنت دندان در بیش از ۹۵ درصد موارد به صورت کاملا موفقیت آمیز انجام می شود. اما گاه ممکن است مشکلاتی برای آن پیش آید. برخی از این مشکلات می توانند عمل ایمپلنت دندان را تا مرز شکست کامل پیش ببرند. جوش خوردن ایمپلنت دندان یا osseointegration، در واقع همان پر شدن اطراف پایه ایمپلنت دندان توسط بافت استخوانی و پیوند پایه تیتانیومی آن با استخوان فک است. روند این کار بسته به موقعیت دندان حدود دو تا پنج ماه به طول می انجامد. در برخی موارد ممکن است به دلایل متعددی، عمل جوش خوردن ایمپلنت دندان به درستی صورت نگیرد. از جمله نشانه های جوش نخوردن آن عبارتند از:

تحرک ایمپلنت دندان:

لق شدن و تحرک ایمپلنت دندان مهمترین علامت عدم جوش خوردن ایمپلنت دندان است. در مرحله اول، میزان لقی آنقدر اندک است که تنها قابل تشخیص توسط متخصص دندانپزشک است. اما رفته رفته میزان لقی ایمپلنت دندان افزایش می یابد و حتی احتمال افتادن و کنده شدن آن نیز وجود دارد.

علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان - کلینیک ایران زمین

عفونت:

وجود عفونت در بافت اطراف ایمپلنت دندان نیز می تواند از علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان باشد. این امر در اثر بهبود نا کافی لثه و نا مساعد بودن شرایط آن جهت انجام مراحل کاشت رخ می دهد.

درد و التهاب:

جوش نخوردن ایمپلنت دندان ممکن است خود را به صورت بروز درد و التهاب و تورم در محل کاشت نشان دهد. در این صورت، جراح متخصص با استفاده از عکس رادیولوژی می تواند متوجه این مشکل گردد.

زمان لازم جهت جوش خوردن ایمپلنت دندان

زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت دندان را نمی توان به صورت یک زمان دقیق بیان کرد. این امر بسته به شرایط جسمی بیمار، چگونگی عملکرد پزشک جراح، تراکم بافت استخوانی فک، موقعیت قرار گرفتن ایمپلنت دندان و عواملی از این قبیل، نیاز به زمانبندی متفاوتی دارد. اما می توان مدت زمان جوش خوردن کامل ایمپلنت دندان را به صورت بازه زمانی تعریف کرد. به طور کلی می توان گفت جوش خوردن ایمپلنت دندان در فک پایین حدود دو تا سه ماه و در فک بالا حدود سه تا پنج ماه طول می کشد. در این مرحله باید مراقبت های لازم انجام گردد تا از بروز علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان جلوگیری به عمل آید.

برخی از علل جوش نخوردن ایمپلنت دندان

همانطور که اشاره شد دلایل مختلفی می توانند منجر به جوش نخوردن ایمپلنت دندان گردند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان - کلینیک ایران زمین

عدم انجام مراقبت های لازم:

پس از قرار دادن پایه ایمپلنت در فک لازم است برخی از نکات مراقبتی توسط بیمار رعایت شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم جویدن غذا با استفاده از ایمپلنت دندان تازه کاشته شده، عدم کشیدن سیگار و… از جمله این نکات هستند. رعایت نکردن هر کدام از این موارد ممکن است مانعی برای جوش خوردن موفق ایمپلنت دندان گردد.

بیماری های لثه:

شرایط مساعد لثه یکی از مهمترین موارد لازم جهت انجام عمل ایمپلنت دندان موفق است. زمینه بیماری های قبلی لثه از جمله عفونت لثه، التهاب و تورم لثه می توانند موجب جوش نخوردن ایمپلنت دندان شوند.

فک کوچک و عدم وجود توده استخوانی کافی:

توده استخوانی کافی و توانایی فک جهت ترمیم بافت استخوانی مهمترین مسئله مورد نیاز جهت جوش خوردن دندان است.

تابش اشعه به ناحیه سر و گردن:

در مواردی که در حال درمان بیماری هایی چون سرطان هستند اتفاق می افتد.

دلایل دیگری از جمله کاشت غیر اصولی ایمپلنت دندان، بیماری دیابت و… از جمله دلایل دیگر هستند.

کلینیک تخصصی ایران زمین با به کارگیری متخصصان کار کشته و امکانات مدرن دندانپزشکی آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی به مراجعین محترم می باشد. کاشت ایمپلنت دندان یکی از این خدمات است که به صورت کاملا اصولی و تخصصی انجام می گردد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره رایگان در این زمینه می توانید اینجا کلیک نمایید