درد شدید بعد از ایمپلنت دندان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

احساس درد شدید بعد از ایمپلنت دندان ، یکی از شایعترین و رایح ترین نگرانی های هر فردی است که تصمیم به ایمپلنت دندان خود گرفته است. اما باید بدانید که بیمار در حین انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان هیچ گونه دردی را احساس نخواهد کرد، بلکه بیشترین درد مربوط به روز های بعد از عمل جراحی است که معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد.در ادامه این مقاله توضیحاتی را  در خصوص دلایلی که می تواند موجب ایجاد درد بعد از ایمپلنت گردد، ارائه می دهیم:

عفونت

یکی از شایع ترین علت احساس درد شدید بعد از ایمپلنت دندان ، عفونت لثه می باشد که به علت رشد باکتری در حین عمل جراحی که بسیار نادر می باشد یا بعد از آن به سبب عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط بیمار ناشی از استفاده ناصحیح از نخ دندان و یا مسواک نزدن ایجاد گردد.

درد شدید بعد از ایمپلنت دندان

در صورت بروز این مشکل سریعا به دندانپزشک خود مراجعه نمایید، چون در صورت نادیده گرفتن، خطر عفونت استخوان زیر ایمپلنت و از دست دادن آن وجود دارد. در صورت تشخیص سریع، استفاده از یک دوره آنتی بیوتیک طبق تجویز دندانپزشک و رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان، مشکل را حل خواهد کرد.

عدم توجه به توصیه های جراح بعد از کاشت دندان

بهتر است به توصیه های ایمپلنتولوژیست خود در خصوص رعایت نکات لازم بعد از کاشت دندان عمل نمایید تا احساس درد شدید بعد از ایمپلنت دندان را تجربه ننمایید. از جمله مواردی که باید رعایت گردد: حفظ بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ها و مراجعه منظم به دندانپزشک)، عدم فعالیت بدنی شدید و استراحت کافی و عدم فشار بیش از حد به پایه ایمپلنت (وارد کردن ضربه به دندان تازه کاشت، گاز زدن و جویدن)

عدم قرارگیری صحیح ایمپلنت دندان بر روی استخوان فک

در صورتی که ایمپلنت دندان بصورت کامل در استخوان فک جایگذاری نشده باشد، خوردن و جویدن غذا به علت وارد آوردن فشار به استخوان فک، باعث ایجاد درد شدید بعد از ایمپلنت دندان خواهد شد. راه حل رفع این مشکل، تعویض تاج دندان مصنوعی روی ایمپلنت با پروتز دندان مصنوعی منطبق با پایه می باشد.

درد شدید بعد از ایمپلنت دندان

ناپایداری

یکی از مهمترین مراحل کاشت ایمپلنت دندان، جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک می باشد که که طی 8 تا 12 هفته اول کاشت بیشترین مراقبت توسط بیمار باید معمول گردد. در غیر این صورت بافت نرم اطراف ایمپلنت رشد کرده و باعث ناپایداری و لق شدن ایمپلنت و در نتیجه احساس درد شدید بعد از ایمپلنت دندان خواهد شد. عواملی که مانع جوش خوردن و عدم پایداری پایه ایمپلنت می گردد عبارتند از: سیگار کشیدن، عدم قرار دادن صحیح پایه ایمپلنت توسط جراح در استخوان فک و … . پس بهتر است در صورت بروز این مشکل به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا تصمیم گیری لازم در این خصوص گرفته شود.

آسیب دیدن رشته های عصبی

یکی از موارد نادر که باعث ایجاد احساس درد شدید بعد از ایمپلنت دندان می گردد، آسیب رسیدن به رشته های عصبی است و علت آن تشخیص ناصحیح محل رشته عصبی در استخوان فک پایین توسط متخصص ایمپلنت دندان می باشد. در صورتی که علایمی مانند خارش، بی حسی در نواحی پایین صورت (لب پایینی، چونه و یک طرف زبان) را احساس کردید و به طور دائم ادامه داشت، به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا در خصوص ادامه درمان تصمیم گیری گردد. باید توجه داشت با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روش های نوین کاشت دندان، مواردی که در فوق اشاره شد در کمتر از 10 درصد موارد کاشت دندان اتفاق می افتد و 90 درصد موارد کاشت با موفقیت انجام می گردد

به هر حال، در صورتی که احساس درد شدید بعد از ایمپلنت دندان دارید، عوامل مختلفی در این امر دخیل می باشند  که باید ریشه اصلی این مشکلات توسط جراح یا ایمپلنتولوژیست در اسرع وقت تشخیص داده شود تا ضمن سرعت بخشیدن به روند بهبود، حس نامطلوب درد و ناراحتی نیز در بیمار از بین برود.  در کلینیک تخصصی ایران زمین خدمات ایمپلنت با بهترین تجهیزات انجام می شود تا درد کمی به بیمار تحمیل شود.

.