خطرات ایمپلنت دندان و نحوه مقابله با آنها چیست؟

هر کسی حق دارد قبل از اقدام به درمان با یک شیوه خاص با خطرات احتمالی آن شیوه آشنا شود. با ما همراه باشید تا با برخی از خطرات ایمپلنت دندان آشنا شویم. به جرأت می توان گفت هیچ شیوه درمانی وجود ندارد که در همه موارد صد در صد موفقیت آمیز بوده باشد. عمل ایمپلنت دندان نیز ممکن است در تعداد اندکی از بیماران با شکست مواجه شود و یا مشکلاتی را برای بیمار به بار آورد. خطرات یا عوارض ایمپلنت دندان ممکن است در طول درمان روی دهند و یا پس از ماه ها و حتی سال ها آشکار شوند. بنابراین می توان آنها را به دو دسته خطرات کوتاه مدت و خطرات بلند مدت تقسیم بندی کرد. این عوارض و علل بروز این مشکلات بسیار متعدد هستند. در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

خطرات کوتاه مدت ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم برخی از عوارض ایمپلنت دندان ممکن است در طول دوره درمان ایجاد شوند. از جمله این خطرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطرات ایمپلنت دندان - کلینیک ایران زمین

وجود درد و تورم شدید پس از انجام جراحی:

عمل ایمپلنت دندان هم مانند همه جراحی های دیگر با مقداری درد و ناراحتی همراه خواهد بود. اما ممکن است عواملی از قبیل شرایط نامناسب دهان و لثه های بیمار موجب ایجاد درد و التهاب شدید شود. معمولا در این گونه موارد باید بیمار به پزشک متخصص مراجعه کرده و طبق تشخیص او آنتی بیوتیک مصرف کند.

بروز عفونت ایمپلنت دندان:

عفونت ایمپلنت دندان یکی از عوارض پرخطر است که ممکن است در هر یک از مراحل درمان رخ دهد. در صورت وجود چنین مشکلی، ابتدا باید عفونت ایمپلنت دندان به طور کامل برطرف شود و سپس بقیه مراحل انجام شوند.

شکست زود هنگام ایمپلنت دندان:

عوامل مختلفی وجود دارند که ممکن است موجب شکست ایمپلنت دندان شوند. جوش نخوردن ایمپلنت دندان، عدم وجود بافت استخوانی کافی، شرایط خاص دهان و دندان بیمار و وجود بیماری های لثه، عدم مهارت پزشک و.. از جمله این عوامل هستند.

خطرات ایمپلنت دندان در دراز مدت

در هر حال ایمپلنت دندان یک جسم خارجی است که در استخوان فک کاشته شده است. این جسم ممکن است حتی پس از گذشت چندین سال دچار مشکلاتی شود. این مشکلات می توانند موجب شکست ایمپلنت دندان و ایجاد خطراتی برای سلامتی فرد شوند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

بروز بیماری پری ایمپلنتایس:

عفونت ایمپلنت دندان در هر زمانی ممکن است ایجاد شود. بیماری پری ایمپلنتایس نوعی عفونت شدید باکتریایی است. در این بیماری علاوه بر لثه، استخوان فک هم درگیر شده و تحلیل می رود. این بیماری می تواند در نهایت منجر به خارج کردن ایمپلنت دندان شود.

پس زدن ایمپلنت دندان:

گاه ممکن است بنا به دلایلی بدن بیمار، ایمپلنت دندان را به عنوان عامل مزاحم شناسایی کرده و پس بزند.

آسیب عصبی:

از جمله دیگر خطرات ایمپلنت دندان که پس از گذشت چند سال بروز می کند. این مشکل زمانی روی می دهد که ایمپلنت دندان بیش از حد به اعصاب حساس موجود در دهان نزدیک باشد.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی خطرناک است؟

قبل از انجام عمل ایمپلنت دندان باید شرایط بیولوژیکی بیمار مورد بررسی قرار گیرد. برخی از افراد ممکن است شرایط لازم جهت انجام این کار را نداشته باشند. حتی ممکن است ایمپلنت دندان برای افرادی که مبتلا به بیماری های خاصی هستند خطر آفرین باشد. این افراد نباید از روش درمانی ایمپلنت دندان استفاده کنند. افراد دیابتی، کسانی که بیماری قلبی دارند، بیماران سرطانی و… از جمله این بیماران می باشند.

انتخاب بهترین کلینیک برای انجام ایمپلنت دندان و استفاده از تجربه بهترین جراحان می تواند میزان بروز خطرات ایمپلنت دندان را به صفر برساند. کلینیک تخصصی ایران زمین با به به کار گیری متخصصان با تجربه و امکانات به روز، آماده ارائه تمامی خدمات دندانپزشکی به مراجعین محترم می باشد. در صورت نیاز بهددریافت مشاوره رایگان می توانید اینجا کلیک کنید.