استراحت بعد از ایمپلنت

استراحت بعد از ایمپلنت دندان و زمان استفاده از دندان ایمپلنت شده به شکل دندان طبیعی از جمله سوالاتی است که ذهن بیمار را درگیر می کند. ایمپلنت بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته ی شما است. پایه ایمپلنت دندان یک ریشه ی مصنوعی است که از جنس تیتانیوم ساخته می شود. بعد از کاشت پایه ایمپلنت در دهان نباید فشار زیادی به آن وارد شود تا پایه به صورت صاف در فک جوش بخورد. بعد از انجام ایمپلنت دندان بیمار باید حتما استراحت کرده و فعالیت بدنی خود را تا حدی کاهش دهد و از انجام فعالیت های بدنی تا 48 ساعت بپرهیزد. ایمپلنت کاشته شده بعد از کاشت نیازمند مراقبت های لازم است تا پیوند پایه در فک به درستی انجام شود. عفونت، درد،ورم و خونریزی همه از عوارض کاشت ایمپلنت هستند که در صورت فشار آوردن به پایه بیشتر نیز نمایان خواهد شد. پس بهتر است بعد از کاشت پایه تا 48 ساهت استراحت نمایید و از خوردن غذای سفت و انجام فعالیت سخت بدنی اجتناب نمایید.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت

مانند هر عمل دیگری بعد از جراحی ایمپلنت دندان نیز باید مراقبت هایی انجام گیرد تا وضع عمومی شما هر چه زودتر خوب شود. بهتر است بعد از ایمپلنت مقداری یخ را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی قسمت مورد نظر قرار دهید و سپس آن را برداشته و نزدیک 10 دقیقه به پوس خود استراحت دهید و دوباره این کار را تا 3 ساعت تکرار کنید.

بخیه ای که بعد از جراحی کاشت پایه روی لثه زده می شود باید به مدت 2 هفته باقی بماند. شما بهتر است در ساعت های اولیه پس از عمل جراحی، در سکوت دراز بکشد و استراحت کنید، توجه داشته باشید که سر خود را کمی بالاتر قرار دهید. این کار را به کمک چند بالشت انجام دهید. راه رفتن و انجام کارهای روزانه را به تعویق بیاندازید.

عوارض عدم استراحت بعد از ایمپلنت

درد بعد از ایمپلنت  معمولا 2 الی 3 روز طول می کشد. اگر جراحی پیوند استخوان انجام داده شود پس درد آن به مدت 10روز کاملاً طبیعی است. پس بهتر است در این 10 روز از فعالیت های بدنی مانند کار کردن، ورزش کردن پرهیز کنید. اگر کاشت ایمپلن  بلافاصله بعد از کشیدن دندان انجام شود ممکن است درد بیشتری احساس شود. پس باید استراحت بیشتری داشته باشید و مراقبت های بعد از ایمپلنت را به درستی انجام دهید.

شایع ترین مشکل ایمپلنت ورم و کبودی صورت است. برای پیشگیری از ورم صورت بعد از ایمپلنت باید بلافاصله بعد از جراحی از کمپرس سرد استفاده شود. به مدت سه شب زودتر از بقیه‌ی شب‌ها به رختخواب بروید و سعی کنید نسبت به بقیه شب‌ها زودتر بخوابید، همچنین در موقع استراحت سعی کنید از چند بالشت استفاده کنید، جوری که سرتان بالا باشد تا از جمع شدن خون در محل جراحی و تورم ناحیه ایمپلنت شده جلوگیری شود. ورم طی ۲۴ ساعت پس از جراحی ایمپلنت ایجاد شده و به مدت ۲ الی ۳ روز باقی خواهد ماند. استفاده از یخ می‌تواند از میزان تورم بکاهد. استفاده از یخ بر روی صورت در دوره‌های ۲۰ دقیقه‌ای طی ۲۴ ساعت اول می‌تواند مفید باشد.

کج شدن پایه ایمپلنت نیز از دیگر عوارض عدم دقت به استراحت بعد از ایمپلنت است که بسیار دردسر ساز نیز می باشد. عملا با کج شدن پایه، ایمپلنت پس زده است و باید مجددا پیوند انجام گیرد.

• کلام آخر

استراحت بعد از ایمپلنت یک موضوع بسیار حساسی می باشد که اکثر بیماران نمی توانند آن را بدرستی انجام دهند.در کلینیک تخصصی ایران زمین پزشکان آموزش های مورد نیاز بیمار را قبل و بعد از انجام ایمپلنت را به بیمار داده و او را آگاه می سازند.