کنده شدن روکش ایمپلنت دندان چه علتی دارد و چگونه می توان آن را نصب نمود؟

از جمله مشکلاتی که ممکن است برای برخی از بیماران پیش آید، کنده شدن روکش ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان از اجزای مختلفی تشکیل شده است که نصب هر کدام از آنها در طول درمان و در مراحل مختلف انجام می گیرد. روکش ایمپلنت دندان نیز یکی از این اجزاست و در واقع چسباندن آن آخرین مرحله درمان به شمار می رود. چسباندن روکش به دو روش امکان پذیر است که پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار بهترین روش را انتخاب می کند. روش اول چسباندن روکش ایمپلنت دندان به وسیله سمان (چسب) ایمپلنت دندان است و روش دوم چسباندن روکش به وسیله پیچ می باشد. در هر حال اگر چسباندن روکش ایمپلنت دندان به صورت کاملا اصولی و با استفاده از مواد و اجزای مرغوب انجام شود و همچنین نگهداری و مراقبت های لازم از سوی خود بیمار انجام شود امکان کنده شدن آن بسیار کم خواهد شد.

علت کنده شدن روکش ایمپلنت دندان

در موارد بسیاری تشخیص و تصمیم دندانپزشک بر این است که چسباندن روکش ایمپلنت دندان توسط چسب انجام شود. در این صورت اغلب در ابتدا از چسب موقت ایمپلنت دندان استفاده می شود. همانطور که از نام این نوع چسب نیز پیداست دوام آن موقتی بوده و احتمال افتادن روکش ایمپلنت دندان وجود دارد. این امر توسط پزشک نیز پیش بینی شده و به بیمار گوشزد می شود. به عبارتی می توان گفت روکش ایمپلنت دندان ابتدا به صورت امتحانی و موقتی چسبانده شده و سپس در صورت رضایت بیمار با استفاده از چسب دائمی بر سر جای خود ثابت می شود.

Removal of dental implant veneer - Iran Zamin Clinic

اما اگر از چسب دائمی استفاده شده و با این حال، این عارضه پیش آمده است باید علت آن مورد بررسی قرار گیرد. احتمالا چسب استفاده شده از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و یا ترکیب آن درست انجام نشده یا زمان سفت شدن و چسباندن آن به درستی در نظر گرفته نشده است.

و اما اگر روکش ایمپلنت دندان به وسیله پیچ دندان چسبانده شده باشد احتمال کنده شدن آن بسیار کم خواهد بود. اما ممکن است در مواردی مشاهده شود. عوامل متعددی ممکن است علت وقوع این مشکل باشند. برای مثال ممکن است تناسب بین اجزای ایمپلنت دندان به درستی رعایت نشده باشد و یا پیچ نامناسبی برای روکش انتخاب شده باشد. به طور کلی میزان تبحر پزشک مربوطه و نحوه انجام مراحل درمان تأثیر بسزایی در موفقیت عمل ایمپلنت دندان و کاهش عوارض آن دارد. از سوی دیگر در هنگام استفاده از روکش پیچی و پس از انتخاب بهترین پیچ، باید تمامی دستورات شرکت سازنده رعایت شود.

Removal of dental implant veneer - Iran Zamin Clinic

مراقبت از روکش ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش های پر کردن جای خالی دندان از دست رفته است. دندان کاشته شده نیز مانند دندان طبیعی و حتی بیشتر از آن نیاز به مراقبت دارد. رسیدگی مداوم موجب افزایش طول عمر ایمپلنت دندان می شود. در واقع لازم نیست کار سخت و غیر عادی ای انجام دهید. بلکه رسیدگی به بهداشت دهان و دندان و انجام صحیح و مرتب اعمالی چون مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه کافیست. فقط توجه داشته باشید که این کارها را با حساسیت بیشتری انجام دهید چون در اطراف ایمپلنت دندان ممکن است نقاطی برای تجمع باکتری ها وجود داشته باشند. پس از چسباندن روکش ایمپلنت دندان لازم است رژیم غذایی خود را کمی تغییر دهید. خوردن غذا های سفت و چسبنده می تواند به روکش ایمپلنت دندان صدمه بزند.

کلینیک تخصصی ایران زمین افتخار دارد با به کارگیری متخصصان مجرب و تجهیزات پیشرفته، انواع خدمات دندانپزشکی را به شما مراجعین عزیز ارائه دهد. در صورت تمایل به دریافت مشاوره رایگان می توانید اینجا کلیک کنید.