لق شدن ایمپلنت دندان چه زمانی اتفاق می افتد؟

یکی از مشکلات نادری که ممکن است پس از کاشت دندان به وجود آید لق شدن ایمپلنت دندان است. از آنجا که ایمپلنت دندان شامل چند جزء متصل به هم است این لقی ممکن است بر دو نوع باشد. در صورتی که این مشکل در اثر شل شدن اباتمنت (پیچ متصل کننده پروتز دندان و فیکسچر) باشد جای نگرانی نیست. چرا که به احتمال زیاد دندانپزشک می تواند با تعویض اباتمنت یا سفت کردن آن، مشکل را برطرف سازد. اما در صورتی که لق شدن مربوط به فیکسچر (پایه ایمپلنت دندان) باشد، مشکل جدی تر خواهد بود.

این عارضه ممکن است حاکی از عدم جوش خوردن ایمپلنت دندان با استخوان فک و در نتیجه شکست درمان باشد. در این حالت دندانپزشک چاره ای جز خارج کردن ایمپلنت دندان ندارد. گاه ممکن است فک بیمار شرایط جایگزین کردن ایمپلنت دندان جدید را داشته باشد و در مواردی هم دیگر امکان این کار وجود ندارد.

علائم لق شدن ایمپلنت دندان

از علائم لق شدن ایمپلنت دندان می توان به وجود درد و ناراحتی در اطراف ایمپلنت دندان، بی رنگ شدن لثه و خونریزی آن در هنگام مسواک زدن و همچنین تحلیل رفتن لثه و استخوان فک اشاره کرد. نکته مهمی که وجود دارد این است که زمانی که بیمار متوجه شل شدن ایمپلنت دندان شد باید سریعا و بدون اتلاف وقت به متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کند. بی توجهی به این مشکل می تواند عوارض جبران ناپذیری را به بار آورد. عفونت ایمپلنت دندان و پیشروی آن در اثر لق شدگی ممکن است موجب مسمومیت خون و یا از دست دادن چند دندان دیگر شود. بنابرابن، این مشکل را جدی بگیرید و بلافاصله به پزشک مراجعه و نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

لق شدن ایمپلنت دندان - کلینیک ایران زمین

عوامل لق شدن ایمپلنت دندان

با اینکه در صد موفقیت عمل ایمپلنت دندان بسیار بالاست اما عملی بسیار حساس است. انتخاب بهترین کلینیک و جراح ماهر اولین قدمی است که باید برداشته شود. توانایی جراح تأثیر زیادی در یک کاشت ایمپلنت با کیفیت و موفق دارد. نکته دوم باید ها و نباید هایی است که بیمار ملزم به رعایت آنهاست. عادات نامناسب شخصی هم در طول درمان و هم پس از اتمام کار می توانند به ایمپلنت دندان آسیب رسانده و موجب لق شدن آن شوند. در کل عوامل مختلفی ممکن است منجر به لق شدن ایمپلنت دندان شوند. از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• جراحی نامناسب و عدم جایگذاری صحیح
  • عدم تناسب اجزای ایمپلنت دندان
  • وارد آمدن فشار زیاد بر ایمپلنت دندان در مراحل اولیه کاشت
  • دندان قروچه
  • بیماری عفونت شدید لثه
  • بیماری های متابولیکی مانند دیابت کنترل نشده، بیماری کلیوی ، کبد و…
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی مناسب
  • نا کافی بودن بافت استخوانی فک و یا تحلیل رفتن آن
  • استعمال سیگار و دخانیات
لق شدن ایمپلنت دندان - کلینیک ایران زمین

لق شدن ایمپلنت دندان پس از چند سال

لق شدن ایمپلنت دندان فقط مربوط به طول درمان یا فاصله اندکی بعد از آن نیست. این مشکل حتی احتمال دارد بعد از سال ها نمایان شود. ممکن است در ابتدا ایمپلنت دندان کاملا جوش خورده و بر سر جای خود فیکس شود. اما عواملی چون عفونت باکتریایی، عدم رعایت بهداشت دندان ها، دندان قروچه، تحلیل رفتن استخوان فک، بروز بیماری های مزمن و… باعث شوند ایمپلنت دندانی که چند سال پیش کاشته شده است دچار لقی شود. در کل باید بگوییم ایمپلنت دندان بیش از دندان های طبیعی نیاز به مراقبت و توجه دارد. نکته دیگر لزوم داشتن برنامه دوره ای برای مراجعه به دندانپزشک است. این امر به میزان زیادی از بروز عوارض ایمپلنت دندان پیشگیری خواهد کرد.

کلینیک تخصصی ایران زمین با سابقه درخشانی که در زمینه انواع خدمات دندانپزشکی دارد آماده ارائه خدمات در زمینه کاشت ایمپلنت دندان می باشد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره رایگان در زمینه ایمپلنت دندان می توانید اینجا کلیک کنید.