التهاب لثه بعد از کامپوزیت ونیر دندان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

التهاب لثه بعد از کامپوزیت ونیر دندان از عوارضی است که بسیاری از افراد بعد از انجام کامپوزیت دچار آن می شوند. از جمله علائمی آن می توان به خونریزی و بوی بد دهان اشاره کرد. اگر هر گونه علامتی از التهاب لثه مشاهده شد، باید در اولین فرصت برای جلوگیری از پیشرفت آن و برای درمان اقدام کنید. روش درمان التهاب لثه همانند درمان روش عفونت لثه می باشد که پزشک می تواند با استفاده از جرم گیری دندان تجمعات پلاک ها و باکتری ها را از بین ببرد و التهاب لثه شما را کاهش بدهد. رعایت بهداشت و صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از جمله راه هایی است که می تواند از التهاب لثه جلوگیری کند.

عوامل التهاب لثه بعد از کامپوزیت ونیر دندان

بعد از کامپوزیت دندان عواملی وجود دارد که باعث ایجاد التهاب لثه می شوند. با شناخت این موارد می توانید عوامل موثر در التهاب را شناخته و از بروز آنها پیشگیری نمایید.

التهاب لثه بعد از کامپوزیت ونیر دندان

پوسیده شدن دندان زیر کامپوزیت

رسیدن پوسیدگی دندان به عصب ممکن است در نزدیکی ریشه لثه باعث التهاب لثه بعد از کامپوزیت ونیر شود. در صورت بروز چنین مشکلی روی لثه آبسه مشاهده می شود. آبسه از عالئم التهاب لثه بعد از کامپوزیت دندان است.

پلاک و پوسیدگی

تمامی موارد بالا یک علت مشخص دارند و آن علت ایجاد پلاک های باکتری است. این پلاک ها موجب ایجاد لایه ای نازک سفید یا زرد رنگ در محل اتصال لثه به دندان می شود. تنها پزشک می تواند این پلاک ها را از روی دندان از بین ببرد.

خونریزی لثه

هنگام مسواک زدن لثه ها نباید خونریزی داشته باشند. خونریزی بعد از انجام کامپوزیت، به این معنی است که باکتری زیر لثه بوده و باعث تورم و قرمزی لثه شده است. این مشکل در نهایت می تواند موجب  التهاب لثه بعد از کامپوزیت ونیر و سپس باعث شکستن کامپوزیت دندان شود.

التهاب لثه بعد از کامپوزیت ونیر دندان

برای کاهش عوارض التهاب لثه بعد از کامپوزیت ونیر دندان چه کنیم ؟

برای این که پزشک مطمئن شود شما کاندید دریافت کامپوزیت ونیر می باشید باید ابتدا لثه ها و دندان های شما را معاینه نماید. اگر بیماری لثه نداشته باشید کامپوزیت را انجام می دهد. بعد از اتمام کامپوزیت رعایت مراقبت هایی که توسط پزشک توصیه شده از جمله صحیح مسواک زدن و استفاده صحیح از نخ دندان و نوشیدن آب کافی و خودداری از گاز زدن و جویدن غذاهای سفت و سخت به کاهش درد شما کمک خواهد کرد. اما اگر احساس درد زیادی داشتید و نمی توانید خوب غذا بخورید با پزشک خود مشورت کنید. اگر درد دندان و لثه تا یک هفته ادامه داشت با خوردن مسکن های قوی که دکتر تجویز کرده درد خود را آرام کنید. برای جلوگیری از بروز این مشکل موارد زیر را رعایت کنید

• تمیز کردن کامپوزیت دندان با نخ دندان
  • حتما خمیر دندان مخصوص کامپوزیت استفاده کنید
  • با دندانی که کامپوزیت شده نباید اشیای سخت و سفت را گاز بگیرید واگر به این کار عادت دارید بهتر است کنار بگذارید
  • غذای مناسب بخورید که به دندان کامپوزیت شده آسیب نرساند و اگر غذاهای شیرین و نوشیدنی می خورید حتما به سرعت دهانتان را بشویید
  • عدم استفاده مکرر از نوشیدنی های الکلی
  • استفاده از محافظ دندان هنگام خواب و ورزش
  • استفاده ازمسواک مخصوص کامپوزیت دندان
  • مراجعه مرتب به دندان پزشکی

در کلینیک تخصصی ایران زمین کامپوزیت دندان ترمیم می شود. در صورت نیاز به دریافت مشاوره رایگان می توانید اینجا کلیک کنید.