التهاب بعد از کامپوزیت دندان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

التهاب بعد از کامپوزیت دندان یکی از عوارضی است که بسیاری از افراد بعد از انجام کامپوزیت دچار آن می شوند. از جمله علائم آن می توان به  خونریزی و بوی بد دهان اشاره کرد. تشخیص دادن التهاب در اولین زمان و اقدام به درمان آن بهترین راه پیشگیری از حاد شدن مشکل است. اگر هر گونه علامت یا نشانه ای از التهاب لثه در خود دیدید باید به سرعت برای جلوگیری از پیشرفت آن برای درمان آن اقدام کنید.

روش های درمان التهاب بعد از کامپوزیت همانند روش های درمان بقیه بیماری های لثه مانند عفونت لثه می باشد. اگر شما دچار التهاب لثه بعد از انجام کامپوزیت شده اید نگران نباشید بلکه در اسرع وقت نزد پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند از روش های حرفه ای جرم گیری دندان استفاده کند تا تجمعات پلاک ها و باکتری ها را از بین ببرد و التهاب لثه را کاهش دهد.

چه عواملی سبب التهاب لثه می شود؟

دلایلی وجود دارد که باعث ایجاد التهاب در دندان می شود. از مهمترین آنها باید به موارد زیر اشاره نمود

آبسه

رسیدگی دندان به عصب دندانی رسیده باشد ممکن است که در نزدیکی ریشه لثه متورم شود. این مشکل به دلیل تلاش بدن برای بیرون انداختن عفونت ها بوجود می آید.

التهاب بعد از کامپوزیت دندان - کلینیک ایران زمین

پلاک و پوسیدگی

اکثر موارد التهاب های لثه یک علت مشخص دارد و آن علت هم ایجاد پلاک های باکتری است. پلاک های میکروبی باعث ایجاد لایه ای نازک سفید یا زرد رنگ در محل اتصال لثه به دندان است که نه تنها باعث التهاب لثه می شود بلکه منجر به پوسیدگی دندان خواهد شد. زمانی که پلاک هایی که بر روی یک ناحیه ایجاد شده به طور کامل از بین نرود باعث التهاب لثه می شود. به پلاک کلسیفیه شده، جرم گفته می شود که تنها پزشک می تواند آن را از بین ببرد.

هورمون ها

برخی از خانم ها متوجه شده اند که سطح هورمون های خون باعث ایجاد التهاب لثه می شود. این موارد معمولا موقتی بوده و طولانی ترین زمان آن متعلق به زمان بارداری است.

دارو ها

برخی از دارو های مصرف شده برای فشار خون بالا، باعث میشود فیبروز لثه بیش از اندازه رشد کند که باعث میشود لثه متورم شود. اکثر کسانی که به این مشکل دچار می شوند، آن را در دندان های تحتانی خود مشاهده می کنند.

کمبود بعضی از ویتامین ها

کمبود ویتامین های B12، فولیک اسید، آهن و روی می توانند موجب دردناک شدن لثه ها در اطراف یک دندان شوند.

رشد دندان ها

دندان های عقل آن ها در حال خارج شدن از لثه ها هستند ممکن است به عفونت بخشی از لثه دچار شوند. همچنین کودکانی که دندان هایشان در حال رشدند ممکن است که لثه های اطراف دندان هایشان دچار درد شوند.

التهاب بعد از کامپوزیت دندان - کلینیک ایران زمین

علائم اصلی التهاب لثه

از اصلی ترین علائم ایجاد التهاب در لثه باید به موارد زیر اشاره کرد

• ایجاد درد شدید در محل التهاب
  • ورم کردن و قرمزی
  • حساس شدن دندان ها به سردی و گرمی
  • پیشروی حاشیه ی لثه به روی دندان ها
  • خونریزی هنگام مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان

جرم گیری حرفه ای درمان التهاب بعد از کامپوزیت دندان است

اگر تورم لثه تا حدی زیاد است که از بافت مورد هدف به بافت های دور ریشه ای هم سرایت پیدا کرده باشد ممکن است که روش های درمانی از جمله جرم گیری به کارگرفت. در طول جرم گیری دندان، پزشک شما از ابزار های ساده و معمولی به همراه جرم گیر اولتراسوند برای از بین بردن جرم ها، پلاک ها و پوسیدگی هایی که با مسواک از بین نمی روند استفاده می کند. جرم گیر اولتراسوند با داشتن یک جریان اسپری آب شدید، باعث از بین رفتن لایه های روی دندان می شود. در صورتی که التهاب لثه به مراحل پیشرفته تری برسد ممکن است که پزشک روش درمانی دیگری مانند عمل جراحی لثه را برای او تجویز کند.

در کلینیک ایران زمین تلاش داریم مشکلات بعد از کامپوزیت دندان را به حداقل برسانیم. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.