خونریزی بعد از ایمپلنت دندان به چه دلایلی ایجاد می شود؟

مهمترین دلیل خونریزی بعد از ایمپلنت دندان را می توان التهاب بافت نرم اطراف لثه دانست که بر اثر دو بیماری به نام های موکوسیتیس و پری ایمپلنتیتیس بوجود می آید. در بیماری موکوسیتیس فقط التهاب در بافت نرم اطراف ایمپلنت دندان است؛ ولی در بیماری پری ایمپلنتیتیس این التهاب همراه با تحلیل لثه می باشد. در بسیاری از موارد این بیماری ها بدون درد می باشد و علائم آن التهاب، قرمزی، خارش در بافت نرم اطراف لثه و نیز خونریزی است و اگر به موقع تشخیص داده شوند، به راحتی قابل درمان می باشند. ولی در صورت تأخیر، آسیب بیشتری به بافت نرم و استخوان اطراف ایمپلنت دندان وارد می شود. اولین مرحله برای تشخیص بیماری، گرفتن عکس رادیوگرافی از محل کاشت ایمپلنت دندان می باشد تا میزان تحلیل استخوان و نوع درمان مشخص گردد.

چه مدت پس از خونریزی بعد از ایمپلنت دندان به دندانپزشک مراجعه نماییم:

معمولا پس از 48 تا 72 ساعت بعد از جراحی ایمپلنت دندان، خونریزی ادامه دارد و شما بعد از جراحی می بایست گاز استریلی که روی محل جراحی قرار داده شده را به مدت یک ساعت و به آرامی فشار دهید تا خونریزی متوقف گردد. ولی در صورتی که بعد از این مدت و یا در زمان مسواک زدن متوجه خونریزی شدید، حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا در خصوص علت خونریزی بررسی های لازم انجام گیرد. همانگونه که گفته شد معمولا علت خونریزی بعد از ایمپلنت دندان بیماری های موکوسیتیس و پری ایمپلنتیتیس می باشد که با مراجعه به موقع به دندانپزشک مشکل برطرف می شود؛ ولی در صورتی که مربوط به عدم  رعایت بهداشت دهان و دندان باشد، با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه های تجویزی می توان التهاب و خونریزی بعد از ایمپلنت دندان را از بین برد.

خونریزی بعد از ایمپلنت دندان

روش های پیشگیری از التهاب لثه و خونریزی بعد از ایمپلنت دندان

• مصرف آنتی بیوتیک: بعد از ایمپلنت دندان، دندانپزشک برای جلوگیری از عفونت در ناحیه جراحی، آنتی بیوتیک هایی را تجویز می نماید که مصرف به موقع این داروها نقش مهمی در سلامت جراحی انجام شده دارد. معمولا دندانپزشک استفاده از دهانشویه و آب نمک را نیز توصیه می نماید که بعد از هر وعده غذایی باید  قرقره شود.
  • خونریزی بعد از ایمپلنت دندان: خونریزی بعد از جراحی به علت ایجاد برش بر روی لثه ایجاد می گردد و همانطور که گفته شد با فشار دادن گاز استریل بر روی محل جراحی به مدت یک ساعت و همچنین استفاده از یک بسته چای سیاه به مدت 30 تا 45 دقیقه می توان خونریزی را متوقف نمود. در طول 24 ساعت اول این موضوع طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.
  • رژیم غذایی: از غذاهای نرم بعد از ایمپلنت دندان استفاده نمایید. مصرف غذاهای ترد باعث ایجاد زخم و التهاب در اطراف لثه می شود.
  • بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن و نیز استفاده از دهانشویه های نمکی باعث بهبود سریع محل زخم و جلوگیری از التهاب و خونریزی می شود.
  • سیگار کشیدن: یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری پری ایمپلنتیسیس، سیگار کشیدن می باشد. سیگار کشیدن باعث خارج شدن لخته خونی از محل زخم و پخش مواد مضر در محل جراحی و به دنبال آن ایجاد عفونت و التهاب شدید در اطراف ایمپلنت دندان می گردد. بنابراین برای جلوگیری از عفونت لثه و خونریزی، می بایست حداقل به مدت دو هفته پس از کاشت ایمپلنت دندان از کشیدن سیگار خودداری نمایید.
خونریزی بعد از ایمپلنت دندان

در کلینیک تخصصی ایران زمین اطلاعات کافی برای مراقبت های قبل و بد از ایمپلنت دندان به بیماران ارائه می شود. در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره رایگان دارید می توانید روی لینک ( مشاوره رایگان ) کلیک نموده و اطلاعات کاملی درباره مشکلات قبل و بعد از ایمپلنت و همچنین هزینه ایمپلنت دندان به دست بیاورید.